Digitale merkuitingen

Als de merkstrategie en mentale merkidentiteit zijn bepaald en de visuele merkidentiteit is ontworpen, gaan we als Rotterdams ontwerpbureau de mouwen opstropen en alle brand touch points ontwerpen en uitwerken. We noemen dat 360 graden Brand Design. We hebben daarvoor in ons nieuwe Brand Design model 22 fysieke merkuitingen en 22 digitale merkuitingen opgenomen.

De 22 meest voorkomende digitale merkuitingen zijn:

 

  1. Website: zonder aantrekkelijke website bestaat een bedrijf of merk eigenlijk niet. Een goede website kan communiceren, ‘branden’, verleiden, verbinden, publiceren, verkopen en bedienen. Zowel vanuit de homepage als in landingspagina’s en detailpagina’s.
  2. Webshop: steeds meer bedrijven en merken verkopen hun producten en diensten rechtstreeks via een webshop. Waarbij de online marketing funnel (bezoeken – boeien – beslissen – bestellen – betalen – binden) moet leiden tot conversie.
  3. Zoekmachine marketing (SEO & SEA): het vinden van de website en webshop op organische manier door de juiste info voor Google (SEO) en geforceerd met advertenties (SEA) kan een enorme impuls geven voor nieuwe en bestaande klanten en consumenten.
  4. Online banners (Display advertising): een veel toegepaste manier om met digitale merkadvertenties op populaire websites de juiste persoon, op het juiste moment, in de juiste omgeving en met de juiste boodschap naar de merkwebsite of webshop te leiden.
  5. Online video: een groeiend aantal merken wil zich profileren met merkfilmpjes op YouTube, de eigen merkwebsite en op Social media, waarbij de filmpjes vaak onderdeel zijn van een merkcampagne met een mix van fysieke en digitale merkuitingen.
  6. Influencer Marketing: een sterk groeiend fenomeen is het samenwerken van merken met beïnvloeders (bloggers en vloggers) voor een specifieke doelgroep. In business-to-business merken gaat het om mensen met grote autoriteit (hoogleraren, onderzoekers, ondernemers, auteurs en bekende Nederlanders) en voor consumentenmerken vaak om ‘hippe’ influencers die massaal door de volgers worden bekeken en een rolmodel voor de volgers zijn.
  7. Facebook: een van de meest gebruikte Social media, door jongeren maar ook steeds meer door ouderen. Merken kunnen actief zijn op Facebook met een eigen merkpagina, interessante updates (berichten en video’s) en door te adverteren (aanjagen van updates, bezoekers leiden naar website, volgers zoeken, gegevens verzamelen en het promoten van events).
  8. WhatsApp: op dit moment het grootste digitale sociale kanaal in Nederland, voor individuen maar ook steeds meer voor groepen. Voor merken een nuttig instrument voor direct contact met klanten, bijvoorbeeld als consumentenservice of voor marktonderzoek via WhatsApp groepen.
  9. LinkedIn: vooral veel gebruikt om digitaal te netwerken in de zakelijke markt met persoonlijke profielen (‘CV’s’) en vacatures. Daarnaast zijn er steeds meer merken die vanuit de merkprofielpagina berichten en video’s plaatsen en betaald laten aanjagen of complete campagnes speciaal voor LinkedIn ontwikkelen. Ideaal voor start-ups met een beperkt budget.
  10. Twitter: een Social medium voor het versturen van korte berichten van 280 tekens (voorheen 140 tekens), foto’s en filmpjes. Wordt door mensen en merken vooral gebruikt om in te spelen op de actualiteit.
  11. Instagram: de ideale ‘Social App’ voor jonge gebruikers voor het delen van mooie (bewerkte) foto’s en filmpjes. Veel bekende sporters en artiesten gebruiken het om hun populariteit te vergroten. Maar merken in de mode, cosmetica en food hebben het ook ontdekt om schitterende foto’s te plaatsen en om te adverteren met foto’s en video’s met een call to action button naar de merkwebsite.
  12. Pinterest: wordt door de gebruikers (meest vrouwen tussen 20 en 40 jaar) veel gebruikt om ‘pinboards’ te maken met een verzameling van diverse sfeervolle afbeeldingen vanuit een bepaald thema (zoals cup-cakes en Kerst). Ook merken hebben diverse eigen pinboards met foto’s en video’s vanuit een bepaald thema dat direct of indirect aan het merk gekoppeld is.
  13. Snapchat: veel jongeren onder de 25 jaar gebruiken ‘Snap’ om elkaar foto’s te sturen die na 10 seconden weer verwijderd worden van de Snapchat server. Het zijn vaak selfies die bewerkt zijn met filters, digitale lenzen of stickers. Merken spelen hier op in door sponsored lenzen en filters aan te bieden en wedstijden uit te schrijven voor de leukste merkbeelden.
  14. Overige Social media: andere online mogelijkheden voor merken zijn o.a. Facebook Messenger (direct contact), Reddit (forums), Tumblr (mooie site voor blogs en vlogs), Weibo (Chinese Twitter-versie met enorm wereldwijd netwerk), Dumpert (humor), Zoover (reisbeoordelingen) en Iens (restaurantbeoordelingen).
  15. Apps: steeds meer merken hebben een of meerdere ‘Branded Apps’ met functionaliteiten die passen bij het merk, zoals Q-park met het actuele aantal vrije parkeerplaatsen voor elke Q-park parkeergarage in de stad waar je rijdt. Apps kunnen ook gekoppeld worden aan incentive programma’s en aan promoties, zoals de Heineken Biertegoed App.
  16. Games: vooral om jongeren te bereiken kunnen merken zich koppelen aan games, bijvoorbeeld als onderdeel van een game (zoals Citroen in Gran Tourismo), adverteren in een game (reclamebord in FIFA) of zelf een compleet game ontwikkelen (zoals KLM met Aviation Empire).
  17. Virtual Reality & Augmented Reality: met een VR-bril een 3D ‘schijnwerkelijkheid’ beleven van het merk of met een Augmented Reality App dat wat je ziet op je telefooncamera verrijken met aanvullende informatie, zoals de menukaart van het restaurant waar je voor staat of de dichtstbijzijnde ING pinautomaat.
  18. E-mailmarketing: (met toestemming van de ontvanger) naar het e-mailadres toesturen van berichten, met als mogelijke doelen: het behouden en belonen van bestaande klanten, het extra verkopen van producten of diensten, het informeren over nieuwe producten of diensten, het aanvragen van offertes, maken van afspraken en bezoeken van de merkwebsite.
  19. Affiliate Marketing: het inzetten van online netwerken van anderen die moeten leiden naar jouw merkwebsite of webshop. De aanbieders van het netwerk krijgen een vergoeding per verkocht product of aangevraagde offerte. Denk aan een advertentie op de website van weeronline.nl voor stormparaplu’s van bol.com. Bol.com meldt op haar website dat het 30.000 affiliate partners heeft.
  20. Viral Marketing: mensen delen graag leuke en actuele foto’s en filmpjes en als deze ‘viral’ gaan (als een virus ‘uit zichzelf’ worden verspreid onder miljoenen mensen), dan is de viral marketingcampagne gelukt. Omdat je het filmpje krijgt toegestuurd door een bekende (en niet door het merk) ben je eerder geneigd het te bekijken en te delen als je het zelf ook een leuk filmpje vind. Daar ligt dus de grote uitdaging voor merken: super grappige filmpjes of heel actuele berichten maken.
  21. Powerpoint / Keynote: een ondergewaardeerde merkuiting die vooral in business-to-business markten veel gebruikt wordt om het bedrijf en merk persoonlijk te presenteren aan de primaire doelgroep. De visuele merkidentiteit moet hier volop tot uiting komen om het merk optimaal te laden en de boodschap te versterken.
  22. Intranet: het interne communicatieplatform voor de eigen medewerkers met nieuws, agenda, formulieren, productinformatie en sociale informatie als verjaardagen, personeelsfeesten, favoriete recepten, vakantieverslagen, et cetera. Een nuttig instrument voor ‘Internal Branding’ (het merk intern tot leven laten komen) en voor Employer Branding (het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers).

We helpen je graag met het ontwerpen en uitwerken van deze Brand Touch Points.