Fysieke merkuitingen

Als de merkstrategie en mentale merkidentiteit zijn bepaald en de visuele merkidentiteit is ontworpen, gaan we als Rotterdams ontwerpbureau de mouwen opstropen en alle brand touch points ontwerpen en uitwerken. We noemen dat 360 graden Brand Design. We hebben daarvoor in ons nieuwe Brand Design model 22 fysieke merkuitingen en 22 digitale merkuitingen.

De 22 meest voorkomende fysieke merkuitingen zijn:

 

  1. Correspondentieset: briefpapier, factuurpapier, enveloppen, adresstickers en complimentenkaartjes verzorgen de fysieke communicatie vanuit het bedrijf (merk).
  2. Visitekaartjes: letterlijk en figuurlijk het visitekaartje van de mensen die aan het merk gekoppeld zijn.
  3. Pand: de vorm, het materiaal en de locatie dragen bij aan de bekendheid en het imago van het bedrijf en het merk.
  4. Interieur: zowel voor de eigen medewerkers als voor bezoekers is het design en de inrichting van het bedrijfspand een merk-statement.
  5. Wagenpark: personenauto’s en vrachtwagens kunnen, mits goed vormgegeven, rijdende advertenties voor het merk zijn.
  6. Bedrijfskleding: mensen zijn het merk en met bij het merk passende bedrijfskleding zijn ze duidelijk herkenbaar en kunnen ze het merk laden.
  7. Jaarverslag: voor business-to-business klanten, eigen medewerkers en stakeholders (zoals aandeelhouders, banken, vakbonden, NGO’s en toeleveranciers) is het financiële, sociale en MVO jaarverslag een belangrijke uiting over de betrouwbaarheid van het bedrijf en merk.
  8. Bedrijfsbrochure: handig om naast het jaarverslag ook informatie te verstekken over de visie, missie, belofte en het aanbod van het bedrijf en merk.
  9. Productdesign: door de 3D vormgeving van producten kan een merk een uniek en herkenbaar imago krijgen (denk aan de stofzuigers zonder zak van Dyson).
  10. Diensten: ook de ‘vormgeving’ van diensten zoals verkeringen, thuiszorg en goededoelen is belangrijk om het unieke van het merk tastbaar te maken.
  11. Service design: het optimaliseren van de Customer Journey met aanvullende producten en diensten kan de positieve beleving van een merk enorm versterken.
  12. Verpakkingen: voor veel merken de belangrijkste en financieel meest aantrekkelijke vorm van communicatie met bestaande en nieuwe consumenten.
  13. Beurzen: een nuttig instrument om een aantal klanten of consumenten persoonlijk te spreken en het juiste gevoel over het bedrijf en merk te geven.
  14. Events: de ideale manier om ineens een groot aantal klanten of consumenten de sfeer en belofte van het merk te laten beleven.
  15. Advertising: van oudsher een nuttig instrument om voor grote groepen merkbekendheid en emotie aan het merk te koppelen via tv-reclame, radio-reclame, dagblad- en tijdschriftadvertenties, huis-aan-huisbladen en -folders, bioscoopreclame, outdoor uitingen en vakbladen.
  16. Promoties: door tijdelijk de prijs te verlagen of waarde toe te voegen (met meer inhoud, gratis producten, gratis garantie, onderhoud, et cetera) kan de verkoop gestimuleerd worden.
  17. Productbrochures: vooral voor business-to-business merken zijn details over de producten en diensten vaak erg belangrijk en kunnen productbrochures of –leaflets dit (aanvullend op de website) op een blijvende manier communiceren.
  18. Sponsoring: door het merk als sponsor te verbinden aan een persoon, team of event kun je lenen van het imago van hetgeen je sponsort. Dat is nuttig voor consumenten, zakelijke relaties en de eigen medewerkers.
  19. Instore materialen: van complete conceptstores tot een merkdisplay of schapstrook in de supermarkt, winkelmaterialen kunnen impulsverkopen sterk stimuleren.
  20. Merkpaspoort: het ideale instrument om het merk te laden bij de eigen medewerkers (‘Internal Branding’), zodat zij weten waar het merk voor staat en gemotiveerd zijn om zelf ook bij te dragen aan het succes van het merk.
  21. Personeelsblad: een nuttige merkuiting om op frequente basis, bijvoorbeeld ieder kwartaal, alle medewerkers te informeren over ontwikkelingen binnen het bedrijf en merk en om de teamspirit te versterken door meer over elkaar en elkaars werk te weten.
  22. Brand Manual: consistentie is een van de succesfactoren voor een merk, dus is het belangrijk alle ins en outs van het merk helder vast te leggen in een interne manual, met als doel de betreffende medewerkers te instrueren, corrigeren, motiveren en archiveren.

We helpen je graag met het ontwerpen en uitwerken van deze Brand Touch Points.