Boek Brand Design

Onze partner / directeur Ruud Boer RM is in zijn vrije tijd schrijver en heeft het boek Brand Design geschreven.
Inmiddels wordt de 6e editie en 17e druk gebruikt op elke hbo in Nederland. Daar zijn we best trots op.

Succesvol boek

Sinds de introductie van het boek BRAND DESIGN in 2002 is het vakgebied Brand Design een begrip geworden in veel directiekamers en voor marketeers van grote en kleine merken. Steeds meer hogescholen in Nederland en België realiseren zich dat Branding een belangrijk onderdeel vormt van de marketingopleiding en gebruiken daarvoor het boek BRAND DESIGN van Ruud Boer RM.

“Interessant voor iedere marketeer.”
MarketingTribune

 

“Fantastisch dat we binnen ons taalgebied een autoriteit hebben die ons zo treffend en praktisch toelicht hoe strategische marketingprincipes worden verbeeld.”
Luuk Ros ; Manager Content & Business NIMA

 

“Het Nederlandse standaardwerk voor het bouwen van merken.”
Harry van Delft ; Associate Professor Agrifood Marketing at HAS University

Boek Brand Design Editie 6 - door Ruud Boer RM

Wat is Brand Design?

Brand Design is het vormen en vormgeven van een merk. Dus het vastleggen van de mentale merkidentiteit (het merkinnerlijk), het ontwerpen van de visuele merkidentiteit (het merkuiterlijk) en het uitwerken daarvan naar alle fysieke en digitale Brand Touch Points (de merkuitingen).

 

Binnen marketing (het op commerciële wijze centraal stellen van de consument/klant in alle bedrijfsactiviteiten) vormt Branding (het bouwen, laden en onderhouden van merken) een van de belangrijkste instrumenten. Binnen Branding is Brand Design het middel om het merk in woord en beeld te ontwikkelen. De relatie tussen de drie begrippen is dus: marketing > branding > Brand Design.

Het Brand Design model als basis

De basis voor het boek vormt het Brand Design model dat Ruud Boer heeft ontwikkeld. Het model pas je toe van binnen naar buiten:

  • Mentale merkidentiteit: verwoorden van de meest relevante positie, koers en ambitie van het merk.
  • Visuele merkidentiteit: ontwerpen van een aantrekkelijke en onderscheidende look & feel van het merk.
  • Merkuitingen: uitwerken van alle fysieke en digitale Brand Touch Points.
  • Orkestratie: afstemmen, borgen en intern introduceren van het nieuwe Brand Design.
  • Merkactivatie: het merk tot leven laten komen in het hoofd en hart van de doelgroep.

 

Ja, ik wil het Brand Design model downloaden.

Brand Design model 2.0

Brand Design is noodzakelijk

Steeds meer ondernemingen beseffen het noodzakelijke belang van een krachtige merkidentiteit in woord en beeld. Het merk bestaat al eeuwen en heeft de laatste decennia een enorme vlucht genomen. Producten en diensten gaan steeds meer op elkaar lijken en sterke merken zorgen voor relevantie, onderscheid en geloofwaardigheid. De groei van digitale mogelijkheden heeft geleid tot de introductie van nieuwe merken als Netflix, HBO en Spotify en in de Interbrands top 100 van grootste merken in de wereld staan er inmiddels drie ‘digitale merken’ in de top 5: Google (no 2), Mircrosoft (no 3) en Amazon (no 5). Zij hebben hun Brand Design zowel fysiek als digitaal duidelijk goed op orde. Maar ook de overheid beseft steeds vaker dat voor hun ‘aanbod’ een helder merkbeleid van groot belang is en dat ze veel kunnen leren van Brand Design uit consumenten- en business-to-businessmarketing.

Waarom dit boek?

Er zijn veel gortdroge theorieboeken geschreven over marketing, merken en communicatie. Ook zijn er diverse schitterend vormgegeven designboeken verkrijgbaar. Maar de koppeling tussen branding en design was nog onontgonnen gebied. Dit boek vult dat gat in de boekenmarkt en kan daarmee een positieve bijdrage leveren aan het vakgebied. Het boek is geschreven voor iedereen die werkt met merken, daarvoor wordt opgeleid of gewoon geïnteresseerd is in de wereld van sterke merken. Je krijgt met dit boek kennis van en inzicht in alles wat er komt kijken bij het vormen van een sterk merk, met veel praktische voorbeelden om de theorie ook goed te kunnen plaatsen en begrijpen.

Merkidentiteit en merkimago

Dit boek gaat over merkidentiteit en dat is wat anders dan het merkimago. Merkidentiteit is een begrip vanuit de zender, dus de eigenaar van het merk. Het geeft aan hoe het merk ervaren moet gaan worden door de doelgroep. Door middel van Brand Design krijgt dit vorm in woord en beeld; dit is zeg maar het ‘marktklaar maken’ van het merk. Daarna komt tijdens de merkactivatie het merk tot leven bij de doelgroep en vormt deze zich hiervan een beeld: het merkimago. Het merkimago is dus een begrip vanuit de ontvanger; het is het resultaat bij de doelgroep van alle merkinspanningen. Als het goed is, ligt het gevormde imago niet te ver af van de gewenste identiteit. Als uit imago-onderzoek blijkt dat dit wel het geval is, dan is er werk aan de winkel en kan dit boek je helpen.

Merkidentiteit vs merkimago model

De inhoud

De 6e editie van dit boek bevat ca. 370 pagina’s en bestaat uit acht hoofdstukken met bondige theorie, praktische modellen en veel full colour praktijkvoorbeelden:

  • Hoofdstuk 1 Het Merk
  • Hoofdstuk 2 Merkstrategie
  • Hoofdstuk 3 Brand Design
  • Hoofdstuk 4 Mentale merkidentiteit
  • Hoofdstuk 5 Visuele merkidentiteit
  • Hoofdstuk 6 Fysieke merkuitingen
  • Hoofdstuk 7 Digitale merkuitingen
  • Hoofdstuk 8 Merkactivatie

 

Download gratis hoofdstuk 1 hieronder.

Bestellen

Het boek is voor € 42,95 te bestellen bij diverse aanbieders zoals bol.com en managementboek.nl: Bestel hier 

We vertellen je graag persoonlijk hoe we ook jouw
merk en organisatie kunnen laten groeien.