Brand Design

Maak kennis met ons Brand Design-model en het boek dat we hierover geschreven hebben.
Ontdek dat sterke merken relevant, onderscheidend en geloofwaardig zijn. En hoe dat voor jouw merk
en organisatie nuttig kan zijn. We groeien graag met je mee.

Brand Design

Voor ons betekent Brand Design het ‘vormen en vormgeven van merken’. Dus de optimale koppeling van een krachtige merkstrategie en creatieve vormgeving. Zodat innerlijk, uiterlijk en gedrag goed op elkaar aansluiten. En het merk een relevante, onderscheidende en geloofwaardige positionering heeft ten opzichte van haar concurrenten. Maar hoe doe je dat?

 

Branding is geen exacte wetenschap, er is geen wiskundige formule voor. Maar om het alleen op basis van persoonlijk onderbuik gevoel te doen is ook niet verstandig. Dus hebben we in 2002 het Brand Design model ontwikkeld dat voor ons en onze opdrachtgevers de basis vormt voor het bouwen van sterke merken. En omdat tijden veranderen, hebben we in 2017 het Brand Design model aangepast met 22 fysieke merkuitingen en 22 digitale merkuitingen.

 

Ja, ik wil het nieuwe Brand Design model ontvangen.

Brand Design model 2.0
Brand design proces

Brand Design proces

Het Brand Design-model passen we toe van binnen naar buiten:

  • Mentale merkidentiteit: verwoorden van de meest relevante positie, koers en ambitie van het merk.
  • Visuele merkidentiteit: ontwerpen van een aantrekkelijke en onderscheidende look & feel van het merk.
  • Merkuitingen: uitwerken van alle fysieke en digitale brand touch points.
  • Orkestratie: afstemmen, borgen en intern introduceren van het nieuwe Brand Design.
  • Merkactivatie: het merk tot leven laten komen in het hoofd en hart van de doelgroep.

 

Ja, ik wil het Brand Design proces downloaden.

Mentale merkidentiteit

De mentale merkidentiteit geeft invulling aan de merkstrategie met de koers van het merk. De stip aan de horizon waar je merk een relevante en onderscheidende positionering heeft. We leggen dit vast vanuit 6 aspecten:

  • Merkvisie: de visie op de markt over een aantal jaar en de positie die het merk dan kan hebben.
  • Merkmissie: de interne opdracht om de merkvisie te realiseren.
  • Merkwaarden: drie woorden die aangeven wat het merk uniek en waardevol maakt voor de primaire doelgroep.
  • Merkpersoonlijkheid: het karakter van het merk, bijvoorbeeld omschreven als mens of vergeleken met andere merken.
  • Merkbelofte: de samenvatting van het merk in één zin (de pay-off).
  • Merkessentie: de kern van het merk in één of twee woorden.

 

Ik wil graag meer weten over de mentale merkidentiteit.

Visuele merkidentiteit

De vormgeving van een merk bestaat uit veel meer dan alleen het logo. Als professioneel Rotterdams Brand Design bureau ontwerpen we de totale beleving van het merk vanuit alle zintuigen:

  • Zien: de onderscheidende visuele aspecten zoals kleuren, lay-out, fotografie, etc.
  • Voelen: de onderscheidende voelbare aspecten, zowel fysiek als mentaal.
  • Horen: de onderscheidende geluiden die aan het merk gekoppeld zijn.
  • Proeven: de onderscheidende specifieke smaak van de producten.
  • Ruiken: de onderscheidende geur die aan het merk is gekoppeld.
  • Tone-of-voice: de taal die het merk spreekt: “u” of “jij”), vaktermen, etc.
  • Merkiconen: voor het merk typerende characters zoals M&M snoepjes, ondernemers zoals Richard Branson, beeldmerk zoals Apple appeltje, etc.

 

Ik ben benieuwd wat jullie voor mij kunnen betekenen.

Merkwijzer model

Merk-Wijzer

Voor het vastleggen van de merkidentiteit zijn er veel verschillende merkmodellen in omloop. Maar wij missen daarin de visuele merkidentiteit. Voor een merk als Zwitsal zijn de specifieke geur en kleur geel onderdeel van de merkidentiteit. Wij vinden het dus belangrijk om te benoemen en te koesteren wat uniek is voor het merk vanuit alle zintuigen. Daarom hebben we het model de Merk-Wijzer ontwikkeld om de merkidentiteit overzichtelijk vast te leggen op één A4tje. De kern wordt gevormd door de mentale merkidentiteit, aangevuld met de specifieke onderscheidende aspecten van de visuele merkidentiteit. Samen richten ze zich op de primaire doelgroep. We helpen je graag bij het invullen van de Merk-Wijzer.

 

Ja, ik wil het Merk-Wijzer model ontvangen.

Merkuitingen

Als de merkstrategie en mentale merkidentiteit zijn bepaald en de visuele merkidentiteit is ontworpen, gaan we als Rotterdams ontwerpbureau alle brand touch points ontwerpen en uitwerken. We noemen dat 360 graden Brand Design. We hebben daarvoor in ons nieuwe Brand Design model 22 fysieke merkuitingen en 22 digitale merkuitingen opgenomen.

 

Bij de fysieke merkuitingen kun je denken aan de correspondentieset, visitekaartjes, pand, interieur, wagenpark, bedrijfskleding, jaarverslag, brochures, producten en diensten, verpakkingen, beurzen, events, advertising, maar ook aan interne communicatie uitingen zoals een merkpaspoort, personeelsblad en brand manual.

 

Bij de digitale merkuitingen kun je denken aan de website, webshop, SEO en SEA, online advertising, online video, influencer marketing, Social media, Apps, Games, Virtual Reality, e-mailmarketing, affiliate marketing, viral marketing, powerpoint en intranet.

 

Ben je benieuwd wat we fysiek en digitaal voor je kunnen betekenen?

Orkestratie

De laatste fase van het Brand Design proces noemen we bij BTM orkestratie en bestaat uit drie onderdelen:

  • Afstemmen: alle brand touch points optimaal op elkaar afstemmen vanuit de look & feel (visuele merkidentiteit) en de boodschap en merkwaarden (mentale merkidentiteit). Hierdoor kan ‘visuele synergie’ ontstaan.
  • Borgen: het vastleggen van de mentale en visuele merkidentiteit in een Brand Manual, zodat collega’s, externe bureaus en volgende ‘generaties’ marketeers de merkidentiteit kennen in woord en beeld en op een goede manier kunnen toepassen.
  • Communiceren: het intern introduceren van het merk naar alle medewerkers, zodat zij beseffen dat zij ook deel uitmaken van het merk, weten waar het merk voor staat en dit op een goede manier kunnen toepassen in hun werk.

 

Als je orkestratie goed toepast is het een ABC-tje, echter veel bedrijven en merken besteden er geen of te weinig aandacht aan, waardoor het Brand Design proces niet optimaal wordt ‘afgehecht’.

 

Ja, ik wil meer weten over orkestratie.

360 graden Brand Design Model 2.0 - Hogeschool Zeeland

Design-APK

Sterke merken hebben visuele synergie: alle merkuitingen sluiten optimaal op elkaar aan qua ontwerp en inhoud. We hebben hiervoor een handig instrument ontwikkeld: de Design-APK. Dan beoordelen we of alle merkuitingen passen bij de merkstrategie en merkidentiteit en of ze samen een sterk geheel vormen. We maken dan vier groepen brand touch points: uitstekend, goed, matig en onvoldoende. En daarbinnen maken we onderscheid tussen strategische (belangrijke) uitingen versus incidentele uitingen. Dit geeft de klant en onze ontwerpers een perfect overzicht en inzicht over de toekomstige creatieve uitdaging.

 

Vertel mij meer over de Design-APK.

Merkactivatie

Bij BTM bestaat ‘Branding’ uit Brand Design en Merkactivatie. Brand Design is daarbij het ‘markt-klaarmaken’ van het merk, daarna start de merkactivatie (‘Brand Activation’) om het merk tot leven te laten komen in het hoofd en het hart van de doelgroep. Als hulpmiddel bij de merkactivatie hebben we het Customer Brand Journey model ontwikkeld. Dat brengt de merkcontacten in kaart tijdens vier fases: Oriëntatie, Aankoop, Gebruik en Evaluatie. En het vormt een ideaal vertrekpunt om na te denken over Service Design: hoe kunnen we de reis van de klant vanuit de brand touch points nog aantrekkelijker maken met extra service en positieve beleving.

 

Ja, ik wil het Customer Brand Journey model ontvangen.

Customer brand journey model
Boek Brand Design Editie 5

Het boek Brand Design

Ruud Boer RM, directeur en partner van het Rotterdamse ontwerpbureau Bataafsche Teeken Maatschappij (BTM), heeft als Register Marketeer (RM) het vakgebied Brand Design op de kaart gezet. Zijn boek BRAND DESIGN is in 2002 verschenen en is inmiddels met de 5e editie en 16e druk een standaardwerk voor het bouwen van merken geworden. Het boek wordt gebruikt op elke hbo in Nederland door studenten in marketing, communicatie en vormgeving. Best wel iets waar we trots op zijn! Lees meer…

 

Wil je nog meer weten over Brand Design?

Stuur een bericht naar Ruud Boer, de schrijver van het boek.

ruud@btm.nl

We vertellen je graag persoonlijk hoe we ook jouw
merk en organisatie kunnen laten groeien.