Huisstijlontwerp

Een goede huisstijl zorgt ervoor dat klanten, consumenten en leveranciers je vertrouwen en graag zaken met je doen.
Omdat ze zien, horen, voelen en ervaren wat ze aan je hebben. Met onze handige checklists weet je precies wat er
komt kijken bij het ontwerpen of restylen van je huisstijl.

Wat is een huisstijl eigenlijk?

Je kunt het begrip huisstijl vanuit meerdere invalshoeken bekijken:

  • De correspondentieset: de huisstijl bestaat dan uit alle zakelijke correspondentiematerialen, zoals briefpapier, visitekaartjes, enveloppen, complimentenkaartjes, emailhandtekening, etc. Dit is de meest smalle typering van de huisstijl.
  • Alle merkuitingen: de huisstijl bestaat dan uit alle interne en externe fysieke en digitale Brand Touch Points (merkuitingen). Deze typering komt overeen met ons Brand Design model.
  • De ‘corporate identity’: de huisstijl bestaat dan uit de totale identiteit van de organisatie, inclusief het gedrag, de ambitie, normen en waarden en de vormgeving daarvan. Dit is de meest brede typering van het begrip huisstijl.
    Bij BTM hanteren we de middelste typering, dus de totale verzameling van alle merkuitingen.
Brand Design model 2.0

Huisstijlontwerp op basis van het Brand Design model

Wij werken op basis van het Brand Design model, zowel voor organisatiemerken als voor productmerken. Dus eerst nadenken over de relevante mentale merkidentiteit, daarna de onderscheidende visuele merkidentiteit ontwerpen en deze uitwerken naar geloofwaardige merkuitingen. Waarbij we orkestratie, het onderling afstemmen van de merkuitingen, ook heel belangrijk vinden. Als we de huisstijl ontworpen hebben kan daarna het organisatiemerk of productmerk geactiveerd worden.

Handige checklists huisstijlontwerp

Als je geen overzicht hebt op alle onderdelen van de huisstijl, dus alle fysieke en digitale merkuitingen, is het moeilijk om te beslissen over het ontwerpen of restylen van de huisstijl. Daarom geven we je graag handige checklists met veel merkuitingen, die we voor het overzicht hebben gegroepeerd in vier clusters:

 

  • A. Het bedrijf: de onderneming achter het merk (met dezelfde of een andere naam).
  • B. De interne communicatie: het intern motiveren, richten en laden van het merk.
  • C. De externe communicatie: het extern bekendmaken en laden van het merk.
  • D. De producten en diensten: de vormgeving van het concrete aanbod van het merk.
360 graden Brand Design Model 2.0 - Hogeschool Zeeland

A. Checklist huisstijlontwerp: het bedrijf

  • Briefpapier, volgpapier en digitale briefpapier formats (opmaak van de brieven)
  • Diverse voorbedrukte enveloppen met en zonder venster
  • Adresstickers voor pakketten en blanco enveloppen
  • Visitekaartjes (let op bij meerdere talen: combineren of aparte kaartjes)
  • Complimentenkaartjes (eventueel met voorgedrukte boodschappen)
  • Digitale emailhandtekening (statisch of met wisselende aanvullingen zoals beursdata of nieuws)
  • Offertemappen, presentatiemappen, PR-mappen, etc.
  • Toegangspassen of badges voor bezoekers
  • Naamkaartjes of badges voor de eigen medewerkers
  • Pennen, potloden, notitieblokken, etc.
  • Relatiegeschenken zoals stropdassen, sjaaltjes, golfballen, paraplu’s, tassen, etc.
  • Koffiekopjes, servies, glazen, etc.
  • Lichtbord of neon met het logo op het pand
  • Het bedrijfspand, bijvoorbeeld met een opvallende vorm of vormgeving
  • Vlaggen en banieren buiten het pand
  • De inrichting van het pand, zoals vloerbedekking en meubels in bedrijfskleuren
  • De interne aankleding van het pand met foto’s, kunst, informatieschermen, etc.
  • Signing: routebordjes (buiten en binnen), parkeerbordjes, etc.
  • Entreebalie, wachtruimtes (vaak vergeten als nuttige huisstijl onderdelen)
  • Belettering wagenpark van personenauto’s, transportauto’s, vrachtwagens, fietsen.
  • Bedrijfskleding voor medewerkers achter de entreebalie, op beurzen, in eigen winkels, in de catering, etc.
  • Persoonlijke beveiligingsproducten, zoals helmen, jassen, handschoenen, etc.
  • Personeelsadvertenties in gedrukte media en digitale media zoals LinkedIn
  • Financieel jaarverslag, duurzaamheidsverslag en sociaal jaarverslag
  • Bedrijfsfilm, bedrijfsmagazine of corporate brochure
  • Corporate Powerpoint of Keynote presentatie

B. Checklist huisstijlontwerp: interne communicatie

  • Intranet met bedrijfsnieuws, agenda’s, formulieren en sociale contacten
  • Interne digitale nieuwsbrief met bedrijfs- of productinformatie
  • Personeelsblad of –magazine met zakelijk en sociaal nieuws
  • Loonstrook, arbeidscontract en personeelshandboek (bedrijfsregels)
  • Interne memo’s, bijvoorbeeld op het prikbord bij het bedrijfsrestaurant
  • Vitrines met producten, awards, historische materialen, behaalde certificaten, etc.
  • Inrichting werkruimtes met logo, sfeerbeelden, tv-schermen, prikborden, etc.
  • Opleidingsmaterialen, werkinstructies, interne diploma’s, etc.
  • Brand manual, huisstijl handboek, etc.
  • Merkpaspoort voor optimale ‘Internal Branding’
360 graden Brand Design Model 2.0 - FNV

C. Checklist huisstijlontwerp: externe communicatie

  • Website en webshop
  • Zoekmachine optimalisatie (‘SEO’) voor de beste scores op diverse zoekwoorden
  • Social media merkpagina’s voor Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest, Snapchat, etc.
  • Offline reclame in dagbladen, tijdschriften, outdoor, radio, tv, bioscoop, vakbladen, huis-aan-huisbladen, etc.
  • Online reclame met banners (‘display advertising’), Google Adwords (‘SEA’), etc.
  • Online video’s op eigen website, YouTube kanaal, digitale platforms, etc.
  • Narrow casting uitingen op specifieke plaatsen zoals winkels, wachtruimtes, etc.
  • Vlogs en blogs door eigen medewerkers, tutorials, webinars, etc.
  • Influencer marketing op basis van externe bloggers en vloggers
  • Beursstand, beursmaterialen, promotionele materialen en banieren, etc.
  • Affiliate marketing: externe partnerwebsites jouw product of dienst laten promoten
  • Events, zoals eigen evenementen of deelname aan events van anderen
  • Winkelmaterialen, vloerdisplays, toonbankdisplays, folderrekjes, schapstroken, etc.
  • Flagship stores, concept stores, shop-in-shop, etc.
  • Sales promotion, zoals gratis producten, wedstijden, inruilmogelijkheden, extra garantie, etc.
  • E-mailmarketing met digitale nieuwsbrieven, specifieke direct mail naar klanten of tussenpersonen, etc.
  • Games, Virtual Reality en Augmented Reality voor extra beleving van het merk of de producten of diensten
  • Sponsoring met borden, vlaggen, shirts, tassen, jassen, etc.

D. Checklist huisstijlontwerp: producten en diensten

  • Productdesign, 3D vormgeving, branding, materiaalkeuze, etc.
  • Merkuitingen van diensten zoals inschrijfformulieren, polisvoorwaarden, etc.
  • Service design, zoals aanvullende diensten om de Customer Journey te optimaliseren
  • Verpakkingen voor producten, zoals dozen, zakken, blikken, blisters, emmers, etc.
  • Apps voor makkelijker gebruik van de diensten of producten of aanvullende diensten
  • Gebruiksaanwijzingen, instructie dvd’s, etc.
  • Waarde documenten zoals garantiebewijzen, ijkdocumenten, etc.
  • Leaflets en brochures met specifieke (detail)informatie over producten of diensten
  • Promotionele producten zoals glazen, servies, lepeltjes, viltjes, druppelvangers, etc.
  • Rapportages over resultaten van de diensten, met rapportomslagen en rapport opmaak (digitale sjablonen).

 

 

We vinden het prima als je deze vier checklists voor huisstijlonderdelen wilt downloaden als voorbereiding op een eventueel huisstijlontwerp project.

 

360 graden Brand Design Model 2.0 - Nizo

Design-APK als indicatie of de huisstijl nog goed is

Sterke merken hebben visuele synergie: alle merkuitingen sluiten optimaal op elkaar aan qua ontwerp en inhoud. Om hier meer inzicht in te krijgen hebben we een handig instrument ontwikkeld: de Design-APK. Dan beoordelen we tijdens een workshop samen met de opdrachtgever of alle merkuitingen passen bij de merkstrategie en merkidentiteit en of ze samen een sterk geheel vormen. We maken dan vier groepen Brand Touch Points: uitstekend, goed, matig en onvoldoende. Op basis hiervan kun je uitstekend besluiten of een nieuw huisstijlontwerp nodig is of niet.

 

Wil je meer weten over onze Design-APK? We vertellen het je graag onder het genot van een heerlijke kop koffie of thee.

Wat kost een huisstijlontwerp?

De huisstijl van een onderneming gaat gemiddeld zo’n 10 jaar mee. De kosten voor het ontwerpen en uitwerken van de huisstijl zijn dus eigenlijk een investering die over een langere periode kan worden afgeschreven. Helaas mag dit boekhoudkundig niet. De totale kosten kunnen ver uiteen liggen, van wellicht € 10.000,- voor een kleine organisatie tot zelfs € 250.000,- voor een grote complexe organisatie. Een investering die vraagt om een gedegen ontwerpbureau dat veel ervaring heeft in het ontwerpen, uitwerken en begeleiden van huisstijlontwerp projecten. Zoals BTM dus.

 

We zullen graag een aantrekkelijke tailor made offerte voor je maken.

Tot slot: drie basis voorwaarden voor succes

    Bij BTM hebben we drie basis voorwaarden voor succes van organisaties en merken:

  • RELEVANT: Als je merk en organisatie voor de doelgroep ‘er niet toe
    doen’, dan zal je nooit succesvol zijn. Je zult dus altijd moeten appelleren aan een reële behoefte bij de afnemers.
  • ONDERSCHEIDEND: Als je wel relevant bent, maar je merk en huisstijl is niet
    onderscheidend en de afnemer herkent je niet, zal je ook niet succesvol zijn.
  • GELOOFWAARDIG: Als je wel relevant en onderscheidend bent, maar je verhaal klopt niet of je vertelt het niet, zal je op lange termijn ook geen succes hebben.

 

 

    We helpen je graag om relevant, onderscheidend en geloofwaardig te zijn! Wil je ons liken als je deze informatie nuttig vindt? Dat helpt ons ook om beter gevonden te worden.
Huisstijl door BTM - Valent briefpapier

We vertellen je graag persoonlijk hoe we ook jouw
merk en organisatie kunnen laten groeien.