Geïnteresseerd in een zakelijke kennismaking ?
We zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen voor een afspraak.

Download onze visie op verpakkingsdesign.
We delen graag onze ervaring met je.

Download nu onze checklist voor de optimale verpakkingsbriefing (6 pagina's).

Download het complete overzicht met alle mogelijke te ontwerpen uitingen.

Download het Brand Design-model, voor onze visie op het vormen en vormgeven van merken.

Download de Merk-Wijzer om de merkidentiteit helder vast te leggen.

Download het Customer Brand Journey-model om de reis van de klant in kaart te brengen.

Download gratis Hoofdstuk 1 "Het merk" van het boek Brand Design

Geïnteresseerd in een zakelijke kennismaking ?
We zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen voor een afspraak.

plattegrond-rotterdam-nw-1

EFFECTIEF PACKAGING DESIGN

Sterke merken zijn relevant, onderscheidend en geloofwaardig. Packaging design kan hier voor veel consumentenmerken een grote bijdrage aan leveren. Goed verpakkingsontwerp maakt de relevantie van het merk en product op praktische wijze tastbaar (“dit is interessant voor mij”). En zorgt er met onderscheidend design voor dat je de verpakking in één seconde terug kunt vinden in het vaak overvolle schap van de supermarkt, drogist, bouwmarkt of dierenwinkel. Verpakkingen worden ook steeds vaker ingezet voor de geloofwaardigheid: met storytelling kunnen op jaarbasis vaak miljoenen consumenten bereikt worden met het verhaal over het merk en product. BTM heeft sinds 1974 meer dan 10.000 verschillende verpakkingen ontworpen: we zullen onze ervaring graag met je delen!

Neem hier contact op 

GOED PACKAGING DESIGN VERHOOGT DE VERKOOP

Het verpakkingsontwerp van een product heeft een belangrijke verkoopfunctie. Het gaat daarbij om veel meer dan alleen een mooie verpakking. Packaging design zorgt er voor dat het product opvalt in het schap (de ‘schap-functie’) en daarna de consument bevestigt in zijn of haar keuze (de ‘hand-functie’). Goede verpakkingen hebben dus de ideale balans tussen opvallen (‘schreeuwen’), bevestigen (‘praten’) en verleiden (‘fluisteren’).

Bekijk een van onze cases

Packaging Design BTM

“Soms is de verpakking de belangrijkste communicatiebron, zoals voor Harlekijntjes drop, dat dankzij ons packaging design is uitgegroeid tot de meest gegeten drop van Nederland.”

ONLINE PACKAGING DESIGN

Producten worden steeds vaker online gezocht en gekocht. Dit vraagt om een andere rol en functie van het verpakkingsontwerp. Food verpakkingen staan online niet samen in een winkelschap, maar meestal op postzegelformaat los van elkaar. Donkere verpakkingen met weinig contrast en veel details zijn dan bijvoorbeeld slecht zichtbaar. Gelukkig kunnen verpakkingen online steeds vaker virtueel vergroot en aan alle zijden bekeken worden. In non-food wordt online vaak alleen het fysieke product afgebeeld en is de verpakking pas zichtbaar als het product wordt thuisbezorgd. Steeds meer merken kiezen er voor om dan van de verpakking een cadeautje te maken. Apple doet dit al jaren en dit levert populaire filmpjes op van het uitpakken (zoek op “unboxing”). BTM houdt bij het ontwerpen van het verpakkingsontwerp daarom vanaf het begin rekening met de online mogelijkheden en beperkingen.

Verpakkingsontwerp fruit to go

“De rol van Fruit to Go is pubers en ouders een gezond fruit tussendoortje te bieden, dus moet het lekkere fruit van de verpakkingen afspatten. Het oude verpakkingsontwerp had dit niet, de restyling van BTM communiceert bijna meer dan 100% fruit.”

MERKVERSTERKEND VERPAKKINGSONTWERP

De merkidentiteit (het kompas en karakter van het merk) is bij packaging design een belangrijk uitgangspunt: wat is de relevantie van het merk voor de doelgroep en hoe kan het verpakkingsontwerp dit ondersteunen? Wil je naar de doelgroep overkomen als chique, ingetogen, duurzaam, vriendelijk, creatief, als de leider of op een andere manier? Waarbij natuurlijk ook het umfeld met de concurrenten meespeelt: opvallen in het snoep-schap is anders dan in het kruiden-schap. Een goede verpakking laadt en versterkt het merk, omgekeerd kan het merk ook lading en vorm geven aan de verpakking. Branding is dus cruciaal op een verpakking, als marketinginstrument en als navigatie voor de consument.

Bekijk onze case van Fruit to Go

SCHAP-FUNCTIE: OPVALLEN

De schap-functie moet er voor zorgen dat de verpakking opvalt tussen de andere verpakkingen en in een fractie van een seconde het aantrekkelijke aanbod kan communiceren. Dus vanuit packaging design roepen “pak mij” vanuit één duidelijke belofte. Belangrijke elementen hierbij zijn het logo (“wat is het merk?”), de fotografie (“ziet het er aantrekkelijk uit?”), de kleuren (marktconform zoals rood voor pure chocolade of juist afwijkend zoals Verkade met blauw voor puur?) en de typografie (chique letters of juist speelse letters?). Goede verpakkingen zijn iconisch en hebben een ‘eigen gezicht’. Ze zijn uniek en herkenbaar en bij voorkeur gebaseerd op een ‘big idea’, zodat je voelt dat ze karakter en een ziel hebben.

 

Verpakkingen met onderscheidende schapfunctie

 
“Deze schitterende Japanse verpakkingen vallen door ‘de kunst van het weglaten’ erg op in het schap, echter door gebrek aan visuals weet ik niet wat er in zit."
(foto Ruud Boer ; Tokyo 2015)

creatief packaging design

“Voor Bradley’s thee heeft BTM kleine theedoosjes ontworpen voor één zakje. Met voor iedere smaak een ander nummer zodat de klant in het grandcafé of restaurant zijn of haar voorkeur kan onthouden of juist kan variëren tussen de nummers. De doosjes hebben vanuit de hand-functie een logo met zilver folie en een präg (reliëfdruk).”

HAND-FUNCTIE : VERLEIDEN

Binnen packaging design is de hand-functie heel belangrijk: als de consument het product uit het schap gehaald heeft, moet de hand-functie er voor zorgen dat deze keuze bevestigd wordt en de consument verleid wordt het product in de boodschappenkar te leggen. De handwaarde fluistert “neem me mee, ik ben het waard”. Bijvoorbeeld door de kwaliteit van de fotografie, het verpakkingsmateriaal (dikke matte witte folie voelt heel anders dan papier of karton) en drukwerk veredeling zoals reliëfdruk of metallic kleuren. Maar ook korte aanvullende teksten en pictogrammen kunnen de consument verleiden het product mee te nemen.

Bekijk onze case van Bradley’s thee

STORYTELLING

Verpakkingen zijn een ideaal ‘owned medium’ om het verhaal over het merk of het product te vertellen. Natuurlijk zal niet iedere consument alle teksten lezen, maar je kunt ze er soms wel toe verleiden. Zo heeft BTM in het verpakkingsontwerp voor de producten van Fair Trade Original een ‘drietraps storytelling concept’ ontwikkeld. Op de voorzijde van de verpakking staat één intrigerende claim, die op de achterzijde kort wordt toegelicht. Via de QR-code wordt op de Fair Trade Original website voor het betreffende product het verhaal verder verteld. Zo staat op de facing (voorzijde) van de Koffie voor fijnproevers verpakking de claim “Plus een vleugje bereikbaarheid”. Op de achterzijde wordt verteld dat met de opbrengst van deze koffie in de koffiedorpen betere wegen worden aangelegd, handig zowel voor de koffieboeren als voor de lokale bewoners. De website vult dit verder aan met filmpjes van de koffiecoöperaties.

Bekijk onze case van Fair Trade Original

VISUELE HIËRARCHIE EN SYNERGIE IN PACKAGING DESIGN

Bij de visuele hiërarchie kijk je op de voorkant van de verpakking naar de rangorde tussen de visuele elementen. Bijvoorbeeld dat je eerst het logo ziet, daarna de productnaam type en foto en daarna de aanvullende informatie en eventuele keurmerken. Vaak heeft een merk een range van producten die onderling verschillen, maar toch duidelijk vanuit de verpakking één familie moeten vormen. Dus maken we ontwerpen voor de verbindende stijlelementen zoals logo, vlakverdeling en typografie, aangevuld met onderscheidende stijlelementen zoals accentkleuren, tekstpanels en fotografie.

Bekijk onze case van Trekpleister

07-wats-trekpleister-haarkleuring-verpakkingen

CONSISTENT VERPAKKINGSONTWERP

Een gemiddelde verpakking gaat 3 tot 5 jaar mee, daarna is vaak een restyling nodig om weer eigentijds en onderscheidend te zijn. Soms neem je daarvoor als merk zelf het initiatief, maar soms word je ook min of meer gedwongen door concurrenten die met een nieuw design erg succesvol zijn en waardoor jouw verpakking ineens als gedateerd overkomt. Maar hoe groot mag de visuele stap zijn die je gaat zetten? Een evolutie of een revolutie? Goede verpakkingen hebben de ideale balans tussen modernisering en herkenning van nieuw met oud.

DUURZAAM VERPAKKINGSONTWERP

Er is, terecht, steeds meer aandacht voor de enorme hoeveelheid verpakkingsmateriaal in de maatschappij. Ons advies is dan ook om je af te vragen of het ook met minder materiaal kan. Dus wellicht niet individueel verpakte producten in een doosje met daaromheen een folie. Denk ook aan de vaak irritante en overdreven manier waarop printer cartridges verpakt zijn. Er is ook een groeiend aanbod van sustainable verpakkingsmaterialen, bijvoorbeeld met composteerbare folie of biologische inkten. BTM is ISO 14001 gecertificeerd (de internationale norm in MVO en milieumanagement) en zal je hierin graag inspireren en adviseren.

PRAKTISCH PACKAGING DESIGN

Een verpakkingsdesign dat niet goed te produceren is, zal nooit succesvol zijn. Dus de werktekening (het digitale bestand voor de drukker) moet perfect zijn. Ook is het niet altijd nodig om in veel PMS-kleuren te drukken. En wellicht is het wel mogelijk om zo te ontwerpen dat bepaalde drukplaten voor meer producten gebruikt kunnen worden (dat kan je tienduizenden euro’s besparen!). Kennis en ervaring bij het ontwerpbureau op het gebied van productie en druktechnieken is dus cruciaal. Evenals kennis van wettelijke aspecten als minimale corpsgroottes, verplichte waarschuwingssymbolen, etc. Met 42 jaar ervaring in packaging design weet BTM als geen ander wat er nodig is.

FUNCTIES VAN VERPAKKINGEN

Vanuit packaging design kan een groot aantal functies vervult worden:

  • Verhogen van de verkopen (bijvoorbeeld Harlekijntjes drop)
  • Opvallen in het schap tussen de concurrentie (bijvoorbeeld Clipper thee)
  • Zorgen voor herkenning van het merk (bijvoorbeeld Zwitsal babyshampoo)
  • Verschaffen van informatie (bijvoorbeeld Fair Trade Original Fijnproeverskoffie)
  • Extra waarde geven aan het product of het merk (bijvoorbeeld PLUS Moment)
  • Status bieden aan de gebruikers (bijvoorbeeld Godiva chocolade)
  • Makkelijk te transporteren (bijvoorbeeld klein kratje Brand bier)
  • Keuzemogelijkheden (melkchocolade blauw, pure chocolade rood)
  • Gebruiksgemak (bijvoorbeeld WC-EEND)
  • Doseren (bijvoorbeeld Completa poedermelksticks)
  • Makkelijk mee te geven (bijvoorbeeld Hellema Smoeltjes portieverpakkingen)
  • Bereiding (bijvoorbeeld magnetronpopcorn)
  • Houdbaarheid (bijvoorbeeld vacuüm koffieverpakkingen)
  • Hergebruik (bijvoorbeeld potje mosterd na gebruik als glas te gebruiken)
  • Juridische bescherming (bijvoorbeeld het unieke Coca-Cola flesje).

Bekijk onze case van PLUS Moment

10-verpakking-plus-moment-pizza

“Ons packaging design voor de eigen merk verpakkingen voor PLUS Moment vervullen een groot aantal functies: verkoop verhogen, opvallen, herkenning, informeren, extra waarde aan de producten toevoegen en de PLUS formule laden.”

Deel deze pagina

 CONTACT

Benieuwd wat de Bataafsche Teeken Maatschappij voor je kan betekenen
om je merk te laten groeien? En hoe we je daarbij kunnen ontzorgen?

Ruud Boer RM
directeur/partner

ruud@btm.nl

010-453 10 33

Ruud Boer 2015_201x231px

Corine van Bodegraven
directeur/partner

corine@btm.nl

010-453 10 33

Corine 2015_201x231px_2roder