Geïnteresseerd in een zakelijke kennismaking ?
We zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen voor een afspraak.

Download onze visie op verpakkingsdesign.
We delen graag onze ervaring met je.

Download nu onze checklist voor de optimale verpakkingsbriefing (6 pagina's).

Download het complete overzicht met alle mogelijke te ontwerpen uitingen.

Download het Brand Design-model, voor onze visie op het vormen en vormgeven van merken.

Download de Merk-Wijzer om de merkidentiteit helder vast te leggen.

Download het Customer Brand Journey-model om de reis van de klant in kaart te brengen.

Download gratis Hoofdstuk 1 "Het merk" van het boek Brand Design

Geïnteresseerd in een zakelijke kennismaking ?
We zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen voor een afspraak.

plattegrond-rotterdam-nw-1

PROFESSIONEEL LOGO EN HUISSTIJL ONTWERP

Een goede huisstijl is veel meer dan een mooi en herkenbaar logo. Het is letterlijk en figuurlijk het visitekaartje van de organisatie. Het geeft als het goed is de ziel, ambitie en relevantie aan voor de klanten, leveranciers en eigen medewerkers. Natuurlijk staat het logo centraal, maar kleuren, typografie, fotografie en tone-of-voice zijn minstens zo belangrijk. Soms twijfelen bedrijven of ze een restyling van de huisstijl moeten starten, omdat ze niet vooraf kunnen overzien wat de consequenties zijn. Kies daarom voor een professioneel huisstijl ontwerpbureau zoals het Rotterdamse BTM. Wij hebben sinds 1974 zeer veel complete huisstijlen ontworpen.

Inspirerende Cases 

DEFINITIE "HUISSTIJL"

Aan het woord huisstijl worden verschillende omschrijvingen gegeven. Het is daarom nuttig voor het proces van het huisstijl ontwerpen begint met het ontwerpbureau te bespreken wat je er ieder onder verstaat. Wij zien drie mogelijke definities:

  1. de huisstijl bestaat uit de correspondentiematerialen, zoals briefpapier, visitekaartjes, enveloppen, etc. Dit is de meest smalle typering van de huisstijl.
  2. de huisstijl is de totale visuele identiteit, dus alle uitingen die gekoppeld zijn aan de organisatie/het merk. Deze typering komt overeen met ons Brand Design-model.
  3. de huisstijl is de corporate identity, bestaand uit de identiteit (inclusief gedrag, ambitie, normen en waarden, etc.) van de organisatie en de vormgeving daarvan. Dit is de meest brede typering van de huisstijl.

Bij BTM gaan we bij voorkeur uit van definitie B, dus koppeling van de huisstijl aan onze filosofie over Brand Design (want ook een organisatie is een merk).

HUISSTIJL EN ONS BRAND DESIGN-MODEL

BTM werkt op basis van het Brand Design-model, zowel voor organisatie merken als voor productmerken. Dus eerst nadenken over een relevante identiteit van de organisatie / het merk, daarna een onderscheidende visuele identiteit ontwerpen en deze uitwerken naar geloofwaardige merkuitingen. Deze merkuitingen hebben we gegroepeerd naar vier clusters:

  • Het bedrijf: de onderneming achter het merk (met dezelfde of een andere naam).
  • De interne communicatie: het intern motiveren van de medewerkers vanuit het merk. 
  • De externe communicatie: het extern bekendmaken en laden van het merk en de organisatie.
  • De producten en diensten: het vormgeven van de producten en/of diensten, de verpakkingen, etc.

Bij het starten van het ontwerpproces van de corporate identity of huisstijl is het daarom goed om na te denken over de uitingen die straks de nieuwe huisstijl gaan krijgen. En wat dat zal gaan kosten! Onderstaand een overzicht en checklist van de mogelijke uitingen per cluster.

Download de checklist huisstijlelementen

HUISSTIJL ONTWERP - UITINGEN BEDRIJF

  • Briefpapier, volgpapier en digitale briefpapier formats (o.a. opmaak van de brieven)
  • Diverse voorbedrukte enveloppen met en zonder venster
  • Adresstickers voor pakketten en blanco enveloppen
  • Visitekaartjes (let op bij meerdere talen: combineren of aparte kaartjes)
  • Complimenten kaartjes (eventueel met voorgedrukte tekst mogelijkheden)
  • Digitale emailhandtekening
  • Offertemappen, presentatiemappen en PR-mappen
  • Toegangspassen bezoekers
  • Naamkaartjes en batches eigen medewerkers
  • Pennen, potloden, notitieblokken, etc.
  • Relatiegeschenken zoals stropdassen, sjaaltjes, golfballen, etc.
  • Koffiekopjes, servies, glazen, etc.
  • Lichtbord of neon met naam / logo op het pand
  • Vlaggen en banieren (buiten) 
  • Routebordjes (intern en extern), parkeerbordjes, etc.
  • Entree, balie, wachtruimte
  • Belettering wagenpark (personenauto’s, transportauto’s, fietsen)
  • Bedrijfskleding (entree balie, beurzen, catering, etc.)
  • Persoonlijke beveiligingsproducten (helmen, jassen, handschoenen)
  • Personeelsadvertenties
  • Loonstrook, arbeidscontracten
  • Financieel jaarverslag, duurzaamheidsverslag en sociaal jaarverslag
  • Bedrijfsmagazine
  • Bedrijfsfilm, corporate powerpoint presentatie, etc.
  • Corporate brochure (naast merk brochures)
  • Corporate website (naast merk website)
  • Social media, zoals Facebook pagina, Twitter account, LinkedIn pagina, YouTube kanaal

HUISSTIJL ONTWERP - UITINGEN INTERNE COMMUNICATIE

  • Intranet
  • Interne digitale nieuwsbrief
  • Personeelsblad
  • Vitrines met producten, historische materialen, etc.
  • Opleidingsmaterialen, werkinstructies, interne diploma’s, etc.
  • Brand manual, huisstijl handboek, etc.
  • Merkpaspoort

HUISSTIJL ONTWERP - UITINGEN EXTERNE COMMUNICATIE

  • Website (eventueel naast corporate website)
  • Brochures (eventueel naast corporate brochures)
  • Advertenties, buitenreclame, radio en tv reclame
  • Powerpoint presentaties
  • Winkelmaterialen, displays, etc.
  • Interieur werkruimtes (logo, kleurstelling, sfeerbeelden, lijsten, prikbord, etc.)
  • Beursmaterialen, promotionele banieren, etc.
  • Rapportages (indien dit de geleverde dienst is), rapportomslagen en rapport opmaak (digitale sjablonen)
  • Digitale nieuwsbrieven, direct mail naar klanten of tussenpersonen
  • Online banners
  • Sponsoring (borden, vlaggen, shirts, tassen, jassen, etc.)

 

HUISSTIJL ONTWERP - UITINGEN PRODUCTEN EN DIENSTEN

  • Verpakkingen en omdozen (indien Corporate Brand en Product Brand hetzelfde zijn)
  • Branding van producten en diensten
  • Instore materialen zoals rekjes, doosjes, toonbankdisplays, etc.
  • Gebruiksaanwijzingen, instructie dvd’s, etc.
  • Waarde documenten als garantiebewijzen, ijkdocumenten, etc.
  • Leaflets en brochures met betrekking tot producten en diensten
  • Promotionele producten zoals glazen, viltjes, etc.

LOGO: BEELDMERK EN WOORDMERK

De meeste logo’s bestaan uit twee componenten: het beeldmerk en het woordmerk. Het beeldmerk is het symbolische herkenningsteken van het logo, zoals het schelpje van Shell, het appeltje van Apple, de swoosh van Nike en de vier ringen van Audi. Daarnaast is er het woordmerk, waarin het merk in een herkenbaar lettertype is geschreven, dus “Shell”, “Apple”, “Nike” en “Audi”. Samen vormen het beeldmerk en het woordmerk een sterke herkenbare combinatie: het logo. Na langdurig gebruik van de combinatie (het logo) kan het beeldmerk ook los gebruikt worden: als we de geel-rode schelp zien, weten we meteen dat het gaat om het bedrijf Shell. Het is dus zaak goed na te denken over de mate van verandering van het logo, zodat herkenning gewaarborgd is. Shell doet dat al meer dan 100 jaar heel succesvol.

CORRESPONDENTIESET

Een van de meest toonaangevende onderdelen van de huisstijl is sinds oudsher de correspondentieset, in vakjargon ook wel “stationery” genoemd. In het zakelijk verkeer zijn visitekaartjes nog steeds een belangrijke uiting om iets over je bedrijf en jezelf te vertellen en achter te laten. Met tekst, maar vooral ook met kleur en vorm, zoals bijvoorbeeld de visitekaartjes in de vorm van het logo dat BTM ontworpen heeft voor het GroentenFruit Bureau. Met alle digitale vormen van contact is het belang van briefpapier en enveloppen sterk afgenomen, maar vaak nog wel noodzakelijk voor officiële documenten zoals contracten en facturen. Steeds meer aandacht gaat uit naar de digitale email handtekening, vooral ook omdat je die frequent kunt wisselen met nieuws, beursinformatie, nieuwe producten, filmpjes, etc.

Bekijk een van onze inspirerende cases

WAGENPARK

Een opvallend aspect van de huisstijl is soms het wagenpark. Zo zal een parkeerplaats vol beletterde Smarts of Fiatjes 500 jeugdig elan en dynamiek toevoegen aan het bedrijf, terwijl een groot aantal donkergekleurde BMW’s en Mercedessen het tegenovergestelde uitstraalt. Vrachtwagens worden vaak ingezet als rijdend billboard voor het merk. Belangrijk daarbij is wel dat ze goed onderhouden worden, schoon zijn en dat de chauffeurs goed geïnstrueerd zijn om op een nette manier aan het verkeer deel te nemen. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand geen zaken meer wil doen met een bedrijf omdat hij of zij op de snelweg is afgesneden door een vrachtwagen van dat bedrijf.

INTERNE INTRODUCTIE

Een belangrijk aspect bij het huisstijl ontwerp project is het intern introduceren van de nieuwe huisstijl. De eigen medewerkers zijn een belangrijke schakel in het toekomstig succes van het bedrijf. Zij moeten zich herkennen in de huisstijl en deze omarmen. Dus zal voldoende tijd en aandacht moeten worden besteed aan het intern presenteren. Met antwoord op vragen als: “Waarom een nieuwe huisstijl? Wat heb ik daar aan? Hoe gaat alles er straks uit zien? Wat kan ik er aan bijdragen?” Daarnaast zal een deel van de medewerkers ook moeten worden opgeleid om met de nieuwe huisstijl te gaan werken. Zoals het werken met de nieuwe word sjablonen, powerpoint format en gebruik van het logo. Voor de marketing- en communicatiemedewerkers maakt BTM altijd een huisstijl manual, waarin de uitgangspunten, onderdelen en toepassingen van de stijl op praktische wijze zijn beschreven en gevisualiseerd.

Bekijk onze case van Aldipress

DESIGN-APK

Voor het bewaken en volgen van de uniformiteit van de huisstijl heeft BTM een praktisch instrument ontwikkeld: de Design-APK. Eens per jaar worden alle merkuitingen naast elkaar op tafel gelegd. De uitgangspunten van de gewenste identiteit passeren ter herinnering de revue en vormen de eerste basis voor de check. Passen alle merkuitingen bij de merkidentiteit en de visuele identiteit? Daarna worden de uitingen qua vormgeving en productie met elkaar vergeleken: is de kleur rood overal gelijk, worden dezelfde lettertypes gebruikt, is de stijl van fotografie gelijk? De uitingen worden na de beoordeling verdeeld in vier groepen: uitstekend, goed, matig en onvoldoende. Tot slot wordt vastgesteld welke uitingen bij een volgende productie aangepast moeten worden om beter in het geheel te passen. Als alle merkuitingen optimaal zijn afgestemd, ontstaat visuele synergie: de beleving van alle uitingen is groter dan de concrete optelling van alle uitingen. Door een optimale visuele synergie is met een beperkt budget meer effect te bereiken!

CORPORATE BRAND EN PRODUCT BRANDS

Bij het proces van huisstijl ontwerp is het van groot belang om vast te stellen of de bedrijfsnaam (Corporate Brand) en het merk (Product Brand) hetzelfde zijn (zoals bij Philips) of verschillen (zoals Unilever met merken als Becel, Dove en Unox). Als de merknaam hetzelfde is, heeft de aanpassing van de huisstijl een veel groter effect, want dat leidt tot veranderingen bij alle uitingen van zowel het bedrijf als de producten en diensten. Als de namen verschillen, gaat het alleen over het bedrijf en zullen de aanpassingen voor de merken binnen het bedrijf beperkt zijn.

IDENTITEITSSTRUCTUREN

Een belangrijk onderdeel bij huisstijl ontwerp is de merkbasis. Wally Olins, de grondlegger van de theorie rond Corporate Identity, heeft drie identiteitsstructuren benoemd (bron: Wally Olins, Corporate Identity; 1989):

1. Monolithic identity: Eén naam en één visuele stijl voor het hele bedrijf (Corporate Brand).
2. Endorsed identity: Een aantal activiteiten van het bedrijf vindt plaats onder een gemeenschappelijke naam en het moederbedrijf staat dochterondernemingen toe onder de eigen naam te opereren.
3. Branded identity: Het bedrijf werkt met een aantal merken zonder zichtbare relatie tot elkaar en ook niet tot het moederbedrijf. 

BRAND BASICS-MODEL

Op basis van de driedeling van Olins heeft BTM het Brand Basics-model ontwikkeld. In dit model worden vijf varianten in merkbasis gedefinieerd, waardoor een verdere verfijning mogelijk is. Bovendien slaat het een brug tussen Corporate Brands en Product Brands. De vijf varianten in merkbasis in het Brand Basics-model zijn:

  1. Monolithische merkbasis: sterke uniforme uitstraling vanuit het ondernemingsmerk
  2. Semimonolithische merkbasis: beperkte uniformiteit vanuit het ondernemingsmerk
  3. Endorsed merkbasis: combinatie van een hoofdmerk en een afzendermerk
  4. Multibranded merkbasis: combinatie van twee of meer hoofdmerken
  5. Singlebranded merkbasis: één hoofdmerk, aan een product of dienst gekoppeld.

MONOLITHISCHE MERKBASIS

De naam van de onderneming is tevens de merknaam op alle producten en/of diensten. De organisatie wordt als één geheel en als één eenheid gepositioneerd en ook zo ervaren door de doelgroepen. De uniformiteit in uitstraling is hoog op alle onderdelen en naar alle doelgroepen. Bekende voorbeelden zijn ABN AMRO, KLM, Schiphol, NS, Philips en IBM.

SEMIMONOLITHISCHE MERKBASIS

Net als bij de monolithische merkbasis is bij de semimonolithische merkbasis de naam van de onderneming tevens de merknaam op alle producten en/of diensten. Het verschil is dat de mate van uniformiteit lager is; vandaar de benaming semimonolithisch. De organisatie wordt wel als een geheel en als een eenheid gepositioneerd en ook zo ervaren door de doelgroep, maar met veel meer onderscheid in producten en/of diensten, en soms zelfs met gebruik van sub-brands. De uitstraling is ondanks de verschillen wel herkenbaar als van één afzender. Bekende voorbeelden zijn: Virgin (Records, Air, Rail, Bank, Radio), Canon (camera’s en printers), Yamaha (motoren en muziekinstrumenten) en Sony (telefoons, tv’s geluidsinstallaties, camera’s en spelcomputers).

ENDORSED MERKBASIS

Bij een endorsed merkbasis is sprake van twee merken: het hoofdmerk en het afzendermerk (de endorser). Het afzendermerk, vaak de bedrijfsnaam, geeft vanaf de achtergrond een garantie aan het hoofdmerk. Dat kan zijn een kwaliteitsgarantie, value-for-money, maar ook een bepaald positief en warm gevoel, zoals Douwe Egberts bij Pickwick. In de hiërarchie is het hoofdmerk meestal prominent vermeld en staat het afzendermerk bescheiden op de achtergrond. De uitstraling wordt vooral bepaald door het hoofdmerk, maar soms is ook de vingerafdruk van het afzendermerk duidelijk te zien. Bekende voorbeelden zijn onder andere Magnum van Ola, Cup-a-Soup van Unox, Centraal Beheer van Achmea en MoneYou van ABN AMRO.

MULTIBRANDED MERKBASIS

Bij de multibranded merkbasis gaat het om twee of meer gelijkwaardige hoofdmerken die ieder een eigen stempel drukken op de uitstraling. Na analyse van diverse voorbeelden in de markt, kunnen we vier varianten onderscheiden:

  1. In-home MultiBranding, bijvoorbeeld Air France – KLM
  2. Co-Branding, bijvoorbeeld Braun - Oral B elektrische tandenborstels
  3. Ingredient Branding, bijvoorbeeld Compaq met ‘Intel inside’ of Tenson met Goretex
  4. Promotional Branding, bijvoorbeeld Randstad met NOC/NSF.
10-ADIDAS-MICOACH-1


Bron : Adidas micoach

SINGLEBRANDED MERKBASIS

De singlebranded merkbasis gaat uit van een duidelijk Product Brand, dat door de consument aan één of slechts enkele producten gekoppeld wordt. Het logo wordt soms erg prominent vermeld, zoals bij Marlboro en Mars, waarvan het ontwerp van de verpakking eigenlijk alleen uit het logo bestaat. Als Single Brands langere tijd actief zijn vanuit één product of productgroep, zien we vaak dat uitbreiding naar aangrenzende productgroepen plaatsvindt met sub-brands. Knorr doet dat bijvoorbeeld met de sub-brands Chicken Tonight, Finesse, Saladbar en Wereldgerechten. Bekende voorbeelden van Single Brands zijn Red Bull, Coca-Cola, Mora en Fanta.

DRIE BASIS VOORWAARDEN VOOR SUCCES

Bij BTM hebben we drie basis voorwaarden voor succes van organisaties en merken:

  • RELEVANT Als je merk en organisatie voor de doelgroep ‘er niet toe doen’, dan zal je nooit succesvol zijn. Je zult dus altijd moeten appelleren aan een reële behoefte bij de afnemers.
  • ONDERSCHEIDEND Als je wel relevant bent, maar je merk en ‘huisstijl’ is niet onderscheidend en de afnemer herkent je niet, zal je ook niet succesvol zijn.
  • GELOOFWAARDIG Als je wel relevant en onderscheidend bent, maar je verhaal klopt niet of je vertelt het niet, zal je op lange termijn ook geen succes hebben. 

INVESTEER IN GOED LOGO EN HUISSTIJL ONTWERP

De huisstijl of corporate identity van een onderneming gaat gemiddeld zo’n 10 jaar mee. De kosten voor het ontwerpen en uitwerken van de huisstijl zijn dus eigenlijk een investering die over een langere periode kan worden afgeschreven. Helaas mag dit boekhoudkundig niet. De totale kosten kunnen ver uiteen liggen, van wellicht € 10.000,- voor een kleine organisatie tot zelfs € 250.000,- voor een grote complexe organisatie. Een forse investering die vraagt om een gedegen ontwerpbureau dat veel ervaring heeft in het ontwerpen, uitwerken en begeleiden van huisstijl ontwerp projecten. BTM dus!

Deel deze pagina

 CONTACT

Benieuwd wat de Bataafsche Teeken Maatschappij voor je kan betekenen
om je merk te laten groeien? En hoe we je daarbij kunnen ontzorgen?

Ruud Boer RM
directeur/partner

ruud@btm.nl

010-453 10 33

Ruud Boer 2015_201x231px

Corine van Bodegraven
directeur/partner

corine@btm.nl

010-453 10 33

Corine 2015_201x231px_2roder