Geïnteresseerd in een zakelijke kennismaking ?
We zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen voor een afspraak.

Download onze visie op verpakkingsdesign.
We delen graag onze ervaring met je.

Download nu onze checklist voor de optimale verpakkingsbriefing (6 pagina's).

Download het complete overzicht met alle mogelijke te ontwerpen uitingen.

Download het Brand Design-model, voor onze visie op het vormen en vormgeven van merken.

Download de Merk-Wijzer om de merkidentiteit helder vast te leggen.

Download het Customer Brand Journey-model om de reis van de klant in kaart te brengen.

Download gratis Hoofdstuk 1 "Het merk" van het boek Brand Design

Geïnteresseerd in een zakelijke kennismaking ?
We zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen voor een afspraak.

plattegrond-rotterdam-nw-1

PROFESSIONEEL ONTWERPBUREAU ROTTERDAM

Steeds meer bedrijven beseffen hoe belangrijk het is om een eigen onderscheidende en aantrekkelijke vormgeving te laten ontwerpen. Producten en diensten gaan steeds meer op elkaar lijken en visueel sterke merken zorgen voor het noodzakelijke onderscheid en voor voorkeur bij de doelgroep. Zowel voor consumentenmerken als voor merken in business-to-business is het belangrijk een professioneel ontwerpbureau in te schakelen. Als je daarbij kiest voor de Rotterdamse ‘niet lullen maar poetsen’ mentaliteit, is BTM je partner. We ontzorgen je van A tot Z en zullen graag onze kennis en ervaring met je delen! 

Ontdek Rotterdam én BTM  

BTM: ROTTERDAMS ONTWERPBUREAU
SINDS 1974

In 1974 zijn de Rotterdammers Rob van de Aa en Gerard Copper gestart met de Bataafsche Teeken Maatschappij. Als bevlogen ontwerpers hebben ze grote merken als Van Nelle, Henkes, Menken melk, Van Wijnen Zalmrokers en Douwe Egberts vanuit vormgeving stevig op de kaart gezet. En met succes: Van Wijnen is na 41 jaar nog steeds klant bij BTM! Met de komst van marketeer Ruud Boer in 1998 heeft BTM zich verder ontwikkeld van grafisch ontwerpbureau naar Brand Designbureau.

BRAND DESIGN: HET VORMEN EN VORMGEVEN VAN MERKEN 

Ruud Boer, directeur en partner van het Rotterdamse ontwerpbureau BTM, heeft het vakgebied Brand Design op de kaart gezet. Zijn boek “BRAND DESIGN – Merkmanagement in woord en beeld” is in 2002 verschenen en is inmiddels met de vijfde editie en vijftiende druk een standaard werk geworden. Het boek wordt gebruikt op elke hbo in Nederland door studenten in marketing, communicatie en vormgeving.

Meer informatie over het Brand Design boek

BRAND DESIGN-MODEL

Wij vinden dat een professioneel ontwerpbureau een professioneel model nodig heeft als basis. Het door ons ontwikkelde Brand Design-model is inmiddels gebruikt door veel toonaangevende opdrachtgevers van BTM.

Het Brand Design-model pas je toe van binnen naar buiten:

  • Merkidentiteit: het innerlijk (karakter en ziel) van het merk
  • Visuele identiteit: het uiterlijk (de beeldtaal) van het merk
  • Merkuitingen: alle verschijningsvormen van het merk, zowel offline als online, zoals logo, visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, verpakkingen, website, brochures, powerpoint presentatie, beurspresentaties, bedrijfsauto’s, pand, merkpaspoort, etc.
  • Orkestratie: het afstemmen van innerlijk, uiterlijk en gedrag en van de ontwerpen van de diverse merkuitingen voor visuele synergie. 

WERKWIJZE BTM

Het zal je niet verbazen dat we als professioneel ontwerpbureau onze werkwijze hebben afgestemd op het Brand Design-model:

  • Fase 1 STRATEGIE: het helder verwoorden en vastleggen van de merkidentiteit
  • Fase 2 CREATIE: het ontwerpen van een onderscheidende visuele identiteit
  • Fase 3 REALISATIE: het ontwerpen en uitwerken van alle merkuitingen die het merk geloofwaardig en herkenbaar tot leven kunnen laten komen
  • Fase 4 ORKESTRATIE: het begeleiden van drukwerk, onderling afstemmen van alle uitingen en het vastleggen en borgen van het merk in een praktische brand manual.

MERKIDENTITEIT MAAKT HET MERK RELEVANT

Sterke merken zijn relevant, onderscheidend en geloofwaardig. Voor we gaan ontwerpen is het belangrijk eerst de ambitie, koers en DNA van het merk te verkennen. Dus leggen we de merkidentiteit vast als basis voor de relevantie van het merk voor de doelgroep. We doen dit vanuit 6 aspecten:

Merkvisie: de visie op de markt over 5 jaar en de positie van het merk daarin
Merkmissie: de interne opdracht om de merkvisie te realiseren
Merkwaarden: drie woorden die aangeven wat het merk uniek en waardevol maakt
Merkpersoonlijkheid: het merk omschreven als mens
Merkbelofte: de samenvatting van het merk in één zin (de pay-off)
Merkessentie: de kern van het merk in één of twee woorden.

VISUELE IDENTITEIT MAAKT HET MERK ONDERSCHEIDEND

De vormgeving van een merk bestaat uit veel meer dan alleen het logo. Als professioneel ontwerpbureau ontwerpen we de totale beleving van het merk vanuit alle zintuigen:

  • Zien: de onderscheidende visuele aspecten zoals kleuren, lay-out, fotografie, etc.
  • Voelen: de onderscheidende voelbare aspecten, zowel fysiek zoals de productvorm en verpakking, als mentaal zoals humor en emotie.
  • Horen: de onderscheidende geluiden die aan het merk gekoppeld zijn, zoals het geluid van “Intel inside” en de ‘plop’ van de beugelfles van Grolsch bier.
  • Proeven: de onderscheidende specifieke smaak, zoals de unieke 2 jaar oude kaas van Reypenaer (niet toevallig klant van BTM!).
  • Ruiken: de onderscheidende geur die aan het merk is gekoppeld, denk bijvoorbeeld aan Zwitsal babyshampoo.
  • Tone-of-voice: de taal die het merk spreekt: formeel (“u”), informeel (“jij”), vaktermen, de pay-off (Mercedes: “The best or nothing”), de herkomst (VW: “Das Auto”), etc.
  • Merkiconen: characters zoals Kapitein Iglo en de M&M snoepjes, beeldmerken zoals de vier ringen van Audi en mensen zoals ondernemers Richard Branson voor Virgin en Floris van Bommel voor zijn eigen schoenenmerk.

Bekijk hier onze case van Wijngaard Kaas

MERKUITINGEN MAKEN HET MERK GELOOFWAARDIG

De diverse merkuitingen maken, zowel individueel als in combinatie, het merk geloofwaardig. Als professioneel ontwerpbureau noemen we dat 360 graden Brand Design, waarbij we onderscheid maken in vier groepen ontwerpen:

  • Product en diensten: alle merkuitingen die het product of de dienst tot uiting laten komen, zoals de productvormgeving, verpakking, gebruiksaanwijzing, formulieren en certificaten.
  • Externe communicatie: alle communicatie gericht op de externe doelgroepen, zoals advertenties, website, online nieuwsbrieven, social media, promoties, brochures, powerpoint presentaties, beurzen en evenementen.
  • Interne communicatie: communicatie binnen het bedrijf om het merk intern tot leven te laten komen (“internal Branding”), zoals een merkpaspoort, personeelsblad, intranet, vitrines, bijeenkomsten, bedrijfsfeesten, etc.
  • Bedrijf achter het merk: alle direct aan de organisatie gekoppelde uitingen (de huisstijl), zoals briefpapier, visitekaartjes, enveloppen, jaarverslag, logo op het bedrijfspand, entree, personeelskleding, bedrijfsauto’s, koffiekopjes, etc.

Bekijk hoe wij dit hebben aangepakt voor HZ

BRAND DESIGN EN BRAND ACTIVATION

Brand Design zou je kunnen bestempelen als het ontwerpen en marktklaar maken van het merk. Hierna zal het proces van het opbouwen, laden en vestigen van het merk moeten starten. Vaak wordt dit ‘Brand Building’ genoemd. BTM gebruikt liever de term ‘Brand Activation’, waarmee we zowel het bouwen als het tot leven brengen van het merk bedoelen. Doel hierbij is geloofwaardige en belevenisvolle merkervaringen te creëren, waardoor het merkimago bij de doelgroepen zo veel mogelijk zal aansluiten bij de gewenste merkidentiteit. Brand Design en Brand Activation zorgen er dus samen voor dat het juiste merkimago kan ontstaan. Als professioneel Rotterdams ontwerpbureau zullen we je daar graag bij helpen!

Deel deze pagina

 CONTACT

Benieuwd wat de Bataafsche Teeken Maatschappij voor je kan betekenen
om je merk te laten groeien? En hoe we je daarbij kunnen ontzorgen?

Ruud Boer RM
directeur/partner

ruud@btm.nl

010-453 10 33

Ruud Boer 2015_201x231px

Corine van Bodegraven
directeur/partner

corine@btm.nl

010-453 10 33

Corine 2015_201x231px_2roder