Het verhaal achter de Packaging Award voor onze oesterverpakkingen

We nemen je graag mee in de mooie wereld van packaging design vanuit ons verpakkingsontwerp voor de oesterverpakkingen van Zeeland’s Roem. En geven je antwoord op vragen als: wat was de opdracht, hoe hebben we het aangepakt, wat is er bijzonder aan het ontwerp en wat zijn de resultaten?
En waarom hebben we er een Packaging Award 2019 mee gewonnen?

De packaging design opdracht

Geef onze oesters een verhaal en laat ze spreken. Maak door middel van onderscheidend packaging design voor de verschillende soorten oesters duidelijk wat ze bijzonder maakt vanuit smaak en herkomst. En faciliteer en inspireer restaurants om het verhaal te vertellen.” Dat was de opdracht van Roem van Yerseke, het bedrijf achter de oesters van het merk Zeeland’s Roem. Een opdracht om van te smullen!

Oude verpakkingen niet aantrekkelijk en duurzaam

De oesters van Zeeland’s Roem werden verpakt in gevlochten mandjes met een plastic, niet duurzaam, etiket met veel tekst en weinig ‘appetite’. Eigenlijk waren het meer transportverpakkingen dan verpakkingen voor verkoop en presentatie. Ter inspiratie bezochten we de Seafood Expo in Brussel en zagen ook daar bij veel internationale merken de gevlochten mandjes. “Dat kan anders” dachten wij meteen.

Dubbele doelgroep

Oesters worden gekocht én worden gegeten, dus analyseerden we een dubbele doelgroep. Allereerst Chefkoks en eigenaren van restaurants die hun oesters kopen bij horecagroothandels als Bidfood, Sligro, Makro en Hanos. Zij vonden daar tot nu toe weinig beleving en inspiratie. Daarnaast de gasten in hun restaurants, die nu meestal ‘anonieme oesters’ eten, zonder te weten welk soort oester het is, waar ze vandaan komen en wat de smaak bijzonder maakt. Jammer, want er valt zoveel over oesters te vertellen.

Duurzaam verpakkingsmateriaal

We zijn allereerst op zoek gegaan naar materiaal voor meer duurzame verpakkingen. Met meer mogelijkheden voor branding en het verhaal van de oesters. We vonden mooie strakke kistjes van licht hout (“plywood”) die goed te bedrukken zijn. Daardoor ontstaat een mono-verpakking die goed te recyclen is, maar vooral ook als een opvallende ‘display’ kan fungeren in het schap bij de groothandels.

Conceptontwikkeling verpakkingen

Op basis van het mooie nieuwe verpakkingsmateriaal hebben we vier ruwe creatieve concepten ontworpen: een design met krachtige sfeervolle foto, een design waar het product maximaal centraal staat, een ‘blond’ fris design en een kleurrijk design met illustraties van de oesters. Het laatste creatieve concept is gekozen door Roem van Yerseke.

Uitwerking creatieve concept

Na de fase van conceptontwikkeling verpakkingen start de uitwerking. De wens “geef onze oesters een stem” hebben we verder uitgewerkt door de naam van de oesters in een opvallend gekleurd panel te vermelden. Aangevuld met een aantrekkelijke productomschrijving zoals “hartig bonbonnetje uit de zee’ en illustraties van de betreffende soort oester. Een landkaartje geeft duidelijk de herkomst van de oester aan. Omdat het een natuurproduct is, hebben we bewust gekozen voor een subtiele branding door het merklogo (oorspronkelijk in rood en blauw) in zwart uit te voeren. We hebben ook voorgesteld om de binnenzijde van de deksel te bedrukken met extra informatie over de herkomst en kweek van de betreffende oester. En natuurlijk hoe je ze het beste kunt openen

Schapfunctie en handwaarde

Goed packaging design heeft de optimale balans tussen schapfunctie en handwaarde. De schapfunctie schreeuwt “Pak mij” door op te vallen tussen de concurrenten. Vervolgens zeggen de details van de handwaarde “Goede keuze, neem me mee”. Het nieuwe oester design valt duidelijk op door de gekleurde vlakken, vormt visueel een sterk geheel (ideaal voor blokpresentatie in het schap), met daarbinnen optimaal onderscheid tussen de verschillende soorten oesters. Daarna vertelt iedere oester vanuit de handwaarde het mooie verhaal over smaak en herkomst.

Zeer positieve resultaten

De nieuwe verpakkingen zijn zeer positief ontvangen door de horecagroothandels en kregen een mooie plaats in het schap. Daar pakten de klanten ze enthousiast op, om ze vervolgens in hun restaurant zichtbaar aan hun gasten te tonen. Soms werd zelfs aan tafel met de deksel het verhaal van de oester verteld en waren er gasten die vroegen of ze de deksel na gebruik mee naar huis mochten nemen.
De droom van iedere marketeer!

Mooi artikel in Verpakken Magazine

Het toonaangevende vakblad Verpakken Magazine besteedt graag aandacht aan mooi verpakkingsontwerp en heeft Roem van Yerseke en BTM geïnterviewd over de nieuwe oesterverpakkingen. De uitgangspunten van het nieuwe design komen goed aan bod en het artikel sluit af met een compliment van de merkeigenaar over ons: “Momenteel zijn wij het meest onderscheidend in onze categorie. Dat smaakt natuurlijk naar meer.”

Creativiteit wordt beloond

Jaarlijks worden tijdens de NL Packaging Awards de vakprijzen voor de verpakkingsbranche uitgereikt. Tot grote vreugde viel daarbij ons oester packaging design in de prijzen met een lovende jury beoordeling: “Deze oesterverpakking is puur en gedurfd. De communicatie is helder. De storytelling gebeurt op een geloofwaardige manier. Het enige puntje van verbetering zijn de tiewraps, die doen een beetje afbreuk aan de look-and-feel.”

Trotse winnaars

Tijdens een sfeervol gala in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein werden op 16 mei 2019 door Jort Kelder de prijzen uitgereikt. Creatief directeur Daniele Bomboi en directeuren Corine van Bodegraven en Ruud Boer haalden daarvoor graag hun mooiste galakleren uit de kast!

Wil je ook graag een nieuw prijswinnend verpakkingsontwerp?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op via info@btm.nl
Of stel je vraag in het contactformulier.