Verpakkingsontwerp

Sinds 1974 hebben we meer dan 20.000 verpakkingen ontworpen, dus we durven, met Rotterdamse bescheidenheid,
best wel te zeggen dat we hierin een enorme ervaring hebben. Maar we zijn de lulligste niet, dus delen graag onze inzichten met je.
Check hier onze 15 tips voor goed verpakkingsontwerp

Harlekijntjes drop - verpakkingsontwerp door BTM

Tip 1: Verkoop bevorderend verpakkingsontwerp

Een goede verpakking is meer dan alleen mooi, het gaat er uiteindelijk om dat de primaire doelgroep verleid wordt om het product te kopen en te blijven kopen. En dat kan afwijken van de persoonlijke voorkeuren van de marketeer en ontwerper. Door sterk te denken vanuit de consument heeft ons verpakkingsontwerp van Harlekijntjes de meest verkochte drop van Nederland gemaakt.

Tip 2: Iconisch verpakkingsontwerp

In een gemiddelde supermarkt staan tussen de 10.000 en 20.000 verpakkingen, soms onopvallend en soms iconisch. Echt goede verpakkingen zijn iconisch (‘beeldbepalend’) vanuit een eigen en herkenbaar ‘gezicht’. Ze zijn uniek en gebaseerd op een ‘big idea’, zodat ze overduidelijk karakter en een ziel hebben. Zoals de koffieverpakkingen die we voor Fair Trade Original hebben ontworpen.

Fair Trade Original koffie - verpakkingsontwerp door BTM
Yarrah bio-organic - Packaging design by BTM

Tip 3: Merkversterkend verpakkingsdesign

Voor steeds meer merken is de verpakking de belangrijkste communicatiebron met de consument, dus heeft de verpakking ook de functie om als Brand Design instrument () het merk te laden. Het merklogo moet dan uiteraard duidelijk vermeld worden en de verpakking moet maximaal aansluiten bij andere merkuitingen zoals de website, promoties, winkelmaterialen, et cetera. Een goede verpakking laadt en versterkt het merk, omgekeerd moet het merk ook lading en vorm geven aan de verpakking.

Tip 4: Verpakkingen met opvallende schapfunctie

Een goed verpakkingsontwerp heeft de optimale balans tussen ‘schapfunctie’ en ‘handwaarde’. De schapfunctie moet er voor zorgen dat de verpakking in het winkelschap opvalt tussen de andere verpakkingen. En in een fractie van een seconde het aantrekkelijke aanbod kunnen communiceren. Dus roepen “pak mij” vanuit één duidelijke belofte. Een opvallende ‘blok-presentatie’ daarbij de schapfunctie nog verder versterken.

Trekpleister Haarkleuring - verpakkingsontwerp door BTM
Plus moment pizza's - verpakkingsontwerp door BTM

Tip 5: Verpakkingen met verleidelijke handwaarde

Vervolgens moet de handwaarde veel subtieler de relevantie, waarde of functie van het product communiceren. Dus niet schreeuwen, maar praten: “Leg me in het boodschappenwagentje, neem me mee, ik ben het waard.” Bijvoorbeeld door de kwaliteit van de fotografie, het verpakkingsmateriaal (dikke matte witte folie voelt heel anders dan papier of karton) en drukwerk veredeling zoals reliëfdruk of metallic kleuren.

Tip 6: Verpakkingsontwerp ook online

Producten worden steeds vaker online gezocht en gekocht. In veel webshops wordt meestal de verpakking niet of heel klein getoond. En dat is jammer, want met speciale interactieve 3D online verpakkingen kun je toch de consument verleiden vanuit het product en het merk. Wij houden daar als eigentijds verpakkingsontwerpbureau vanaf het begin rekening mee bij een nieuw packaging design project.

Vacuvin packaging design by BTM
Smoeltjes verpakkingsontwerp door BTM

Tip 7: Verpakkingen met extra entertainment

Sommige merken kiezen er voor om van de verpakking een cadeautje te maken. Apple doet dit al jaren en dit levert populaire filmpjes op over het uitpakken (zoek op YouTube op “unboxing”). Soms hebben verpakkingen ook een extra entertainmentfunctie, bijvoorbeeld doordat ze zichtbaar in de keuken of op tafel staan, of mee naar school gegeven worden. Een leuk character en een stripverhaaltje doen dan wonderen.

Tip 8: Story telling als onderdeel verpakkingsontwerp

Verpakkingen zijn een ideaal ‘owned medium’ om op jaarbasis aan miljoenen consumenten het verhaal over het merk of het product te vertellen. Omdat het gebeurt binnen het umfeld van het genieten van het product, kan de tekst ook heel geloofwaardig overkomen en positief aan het merk gekoppeld worden. In sommige productcategorieën, zoals honden- en kattenvoer, is de behoefte aan extra informatie over het product en de samenstelling extra groot vanuit de liefde voor het huisdier.

SMØLKE verpakkingsontwerp door BTM
Tommorows Kitchen verpakkingsontwerp door BTM

Tip 9: Duidelijk en overtuigend packaging design

Sterke merken zijn relevant, onderscheidend en geloofwaardig en goed packaging design communiceert dat. Dus niet zoveel mogelijk USP’s vermelden, maar nadenken vanuit de doelgroep wat ze belangrijk vinden bij de aanschaf en bij het gebruik van het product. De uitdaging is om dit in woord en beeld duidelijk op de verpakking tot uiting te laten komen, zoals in ons verpakkingsontwerp voor Tomorrow’s Kitchen.

Tip 10: Horizontale en verticale verbindingen

Bij horizontale verbindingen kijken we naar de verschillen en overeenkomsten in een range verpakkingen voor verschillende producten binnen hetzelfde merk. Bestaat de familie uit broertjes en zusjes met grote gelijkenis of uit neefjes en nichtjes met meer onderscheid? Daarnaast is de verticale hiërarchie belangrijk: de rangorde tussen de visuele elementen. Bijvoorbeeld dat je eerst het logo ziet, daarna de productnaam en de productfoto en vervolgens de aanvullende informatie en eventuele keurmerken.

Reypener verpakkingsontwerp by BTM
Sweet Sensation - Packaging design by BTM

Tip 11: Meer duurzaam verpakkingsontwerp

Er is, terecht, steeds meer aandacht voor de enorme hoeveelheid verpakkingsmateriaal in de maatschappij. Ons advies is dan ook om je af te vragen of het ook met minder materiaal kan. Waarom een zakje in een doosje in een krimpfolie in een omdoos?
Er is een groeiend aanbod van sustainable verpakkingsmaterialen, bijvoorbeeld met composteerbare folie of biologische inkten. BTM is ISO 14001 gecertificeerd (MVO en milieumanagement) en zal je hierin graag inspireren en adviseren.

Tip 12: Consistent en toch vernieuwend

Een gemiddelde verpakking gaat 3 tot 5 jaar mee, daarna is vaak een restyling nodig om weer eigentijds en onderscheidend te zijn. Soms neem je daarvoor als marketeer zelf het initiatief en soms wordt je hiertoe gedwongen door concurrenten die met een nieuw design erg succesvol zijn. Maar hoe groot mag die visuele nieuwe stap zijn? Kies je voor een evolutie of een revolutie? Wij zoeken altijd de ideale balans tussen modernisering en herkenning, zodat je nieuwe gebruikers kunt aanspreken zonder de huidige te verliezen.

Packaging design by BTM - SMØLKE
TEA Piraminis van Bradley - packaging design by BTM

Tip 13: Praktisch en juist

Een verpakkingsdesign dat niet goed te produceren is, zal niet succesvol zijn. Dus de werktekening (het digitale bestand voor de drukker) moet perfect zijn. Ook is het niet altijd nodig om in veel PMS-kleuren te drukken. En wellicht kunnen we drukplaten voor meer producten gebruiken (dat kan tienduizenden euro’s besparen!). Kennis en ervaring bij het ontwerpbureau op het gebied van druktechnieken is dus cruciaal. Evenals kennis van wettelijke aspecten als minimale corpsgroottes, verplichte waarschuwingssymbolen, etc. Met 43 jaar ervaring in packaging design weet BTM als geen ander wat er nodig is.

Tip 14: Lange termijn investering

Goed verpakkingsdesign gaat jaren mee, dus zijn de uitgaven voor het ontwerpen en uitwerken van verpakkingen eigenlijk geen kosten (voor één jaar) maar investeringen op lange termijn. Slimme ondernemers en marketeers besparen dan ook niet op de ontwikkelingskosten, op de kwaliteit van fotografie en de verpakkingsmateriaalkeuze. Dat betaalt zich namelijk altijd terug uit de betere schapfunctie en hogere handwaarde.

Packaging design by BTM - Farm Frites Cheese Specials

Tip 15: Functioneel verpakkingsdesign

Hoe meer functies een verpakking kan vervullen, hoe succesvoller deze zal zijn. Verpakkingsontwerp kan bijdragen aan een groot aantal functies:

  • Opvallen in het schap tussen de concurrentie (bijvoorbeeld Tony Chocolonely chocoladerepen).
  • Zorgen voor herkenning van het merk (bijvoorbeeld Verkade chocoladerepen).
  • Verschaffen van informatie (bijvoorbeeld Fair Trade Original chocolade).
  • Extra waarde geven aan het product, het merk of de winkelformule (bijvoorbeeld PLUS Moment chocolade).
  • Status bieden aan de gebruikers (bijvoorbeeld Godiva chocolade).
  • Makkelijk te transporteren (bijvoorbeeld klein kratje Brand bier).
  • Keuzemogelijkheden (melkchocolade blauw, pure chocolade rood)
  • Gebruiksgemak (bijvoorbeeld de handige flaconvorm van WC-EEND)
  • Doseren (bijvoorbeeld Completa coffee creamer in papieren sticks)
  • Makkelijk mee te geven (bijvoorbeeld Hellema Smoeltjes portieverpakkingen).
  • Bereiding (bijvoorbeeld de zak waarin je magnetronpopcorn kunt bereiden).
  • Houdbaarheid (bijvoorbeeld vacuüm koffieverpakkingen).
  • Hergebruik (bijvoorbeeld potje mosterd na gebruik als glas te gebruiken).
  • Juridische bescherming (bijvoorbeeld het unieke Coca-Cola flesje)

We vertellen je graag persoonlijk hoe we ook jouw
merk en organisatie kunnen laten groeien.