Wordt de Paashaas ooit een sterk merk?

Wordt de Paashaas ooit een sterk merk?

Voor veel kinderen en hun ouders is Sinterklaas een sterk merk dat de gemoederen thuis en in het nieuws behoorlijk bezig houdt. De Kerstman hobbelt daar qua merk letterlijk en figuurlijk achteraan. De vraag is of de Paashaas ook een sterk merk kan worden?

Sterke merken zijn relevant, onderscheidend en geloofwaardig. De relevantie van de Paashaas is vrij vaag: ‘eieren brengen met Pasen’. Is dat een teken van vruchtbaarheid, om aan te geven dat de lente is begonnen? En waarom de eieren verstoppen? Met het christelijke Paasverhaal over de opstanding heeft het niets te maken. Een wankele merkbasis om mee te beginnen.

Aan het tweede criterium – onderscheidend – voldoet de Paashaas met zijn mandje met eieren wel. Althans in Nederland, want in het Duitse Beieren hebben ze de Osterhahn (hoezo een haan die eieren legt?) en in Tirol de Osterhuhn (Paaskip). Een sterk internationaal merk is dus nog ver weg.

Een merk wordt geloofwaardig door de verhalen die het vertelt en de rituelen en tradities die het claimt. Het merk Sinterklaas doet dat heel sterk, ondanks alle discussie over de traditionele rol (en kleur) van Zwarte Piet. De Paashaas zal dus voor meer beleving moeten zorgen dan alleen het verstoppen van eieren. Wellicht ergens in Nederland een echt gouden ei verstoppen? Of gekookte en ongekookte eieren verven en aan het Paasontbijt iedereen tikkend op het hoofd laten ontdekken welk ei ze hebben gekregen? Of de Paashaas koppelen aan de eerste lentedag om te voorkomen dat de Bible Belt gaat oproepen tot christelijk verzet?

Mijn conclusie: de Paashaas is niet echt relevant, onderscheidend en geloofwaardig en zal voorlopig in de schaduw blijven van Sinterklaas en de Kerstman. Retailers maken er desondanks graag gebruik van, zoals ‘de Jumbo-man’ in een Paashaaspak. En gelukkig hebben we de chocolade Paashaasjes nog om ons zoet te houden.

Ruud Boer RM

Meer BTM nieuws